maja 14, 2015

Jak uszyć kieszeń z zamkiem, czyli szycie wg Adeli

Ostatnimi czasy jestem bardzo zajęta szyciowo.  Zaczęłam się już zastanawiać czy to brak organizacji czy może wiosenne przesilenie sprawia, że nie nadążam... Obiecywałam już kilka razy na profilu Facebook (tutaj - klik) że na blogu pojawi się nowy tutorial i ta chwila trwała dosyć długo. Do dzisiaj...

Kieszeń na zamek. Zamek w kieszeni. Zapinana kieszeń na zamek. Przekonałam się, że umiejętność szycia kieszeni z zamkiem przydaje się. Można taką kieszeń zastosować w torebce, w bluzie, w spodniach, spódnicy i wielu innych projektach.

Nie powiem Wam, jak wszywałam swoją pierwszą kieszeń  zamkiem w torbie na zakupy, którą uszyłam już daaawno temu (możecie ją zobaczyć tutaj - klik). Wiem, że strasznie się wtedy namęczyłam, aby uzyskać efekt zamierzony. Tak strasznie, że na długo wszywanie kieszeni z zamkiem porzuciłam. Nie dawała mi jednak spokoju myśl, jak taką kieszeń wszywać miło i przyjemnie. Olśnienie przyszło w momencie, kiedy nauczyłam się robić....UWAGA....odszycie dekoltu przy sukienkach :) Co ma wspólnego odszycie szyi z kieszenią na zamek? Na pierwszy rzut oka zupełnie nic. Na drugi rzut pewnie też nic :) A jednak....dla mnie miało, bo odszycie dekoltu uświadomiło mi, że mogę podobną zasadę zastosować do kieszeni z zamkiem i wtedy wszywanie takiej kieszeni stanie się przyjemniejsze. Z mojej perspektywy oczywiście :) Wiem, pewnie pomyślicie "Dlaczego nie przeczytała w jakiejś książce jak to zrobić?" Nie przeczytałam, bo.....nie mam takiej książki....bo nie rozumiem tego, co piszą w książkach.....bo lubię sama kombinować:)

Dzisiaj przygotowałam dla Was krótką instrukcję - tutorial jak wszyć zamek w kieszeń, jak uszyć kieszeń  z zamkiem. Zaczynamy!


KROK 1

Przygotowujemy materiał, na którym ma pojawić się kieszeń z zamkiem. 
Przygotowujemy zamek oraz dwa kawałki materiału, które będą naszą kieszenią. Jakie wymiary powinny mieć worki kieszeni - o tym w dalszej części tej instrukcji.


 Ważne!
Wymiary worków kieszeni każdy musi wyliczyć sam biorąc pod uwagę kilka czynników.

Przede wszystkim musicie ustalić długość zamka, jaka ma być widoczna po wszyciu w Waszym projekcie.

U mnie ta długość wyniesie 18cm, choć sama taśma z zamkiem jest dłuższa.

Materiał kieszeni powinien być szerszy niż zaplanowana przez Was widoczna długość zamka po wszyciu.

U mnie do zaplanowanych 18cm dodaję 4cm zapasu na szwy (po 2cm z każdej strony długości zamka), czyli razem 22cm.

Głębokość kieszeni to również sprawa indywidualna. U mnie głębokość kieszeni wyniesie po wszyciu 10cm. Do tej głębokości dodaję 1cm zapasu na szwy. Do tego dochodzi zapas na utworzenie otworu na zamek ( mój otwór na zamek będzie mieć 1cm) oraz zapas na wywinięcie nad otworem na zamek - u mnie wynosi on 6cm. 
W mojej ocenie ten zapas na wywinięcie zależny jest od miejsca wszycia i potrzeb.


KROK 2

Ustalamy miejsce na tkaninie, gdzie ma zostać wszyty zamek z kieszenią. Kiedy ten etap mamy za sobą przechodzimy do przygotowania otworu na zamek.

Bierzemy jeden kawałek worka naszej kieszeni. 
Na jego lewej stronie odmierzamy 6,5 cm od brzegu i rysujemy linię poziomą.
Dlaczego 6,5cm?
Wcześniej pisałam, że założyłam 6cm zapasu na wywinięcie. Do tego dodaję połowę szerokości z planowanego otworu na zamek. U mnie ten otwór zaplanowałam o szerokości 1cm (patrz rysunek wyżej), czyli 
6cm +0,5cm = 6,5cm


 Powstała linia to środek naszego otworu na zamek.


Odmierzamy na powstałej linii miejsce początku i końca zamka.
Wcześniej założyłam, że zamek będzie widoczny na 18cm a zapas wynosi 4cm, czyli zaznaczam początek i koniec zamka 2cm od jednego brzegu tkaniny i 2cm od drugiego brzegu tkaniny. 



Cały czas pamiętamy, że nasz zaplanowany otwór na zamek ma być o szerokości 1cm. Pamiętamy też, że narysowana wcześniej linia 6,5cm od brzegu to środek otworu zamka. Aby uzyskać 1cm szerokości otworu musimy dodać po 0,5cm z każdej strony tej linii.
Łączymy krótsze linie i w ten sposób powstał nam rysunek otworu o wymiarach 18x1 cm



KROK 3

Materiał kieszeni z wyrysowanym otworem na zamek przykładamy do wyznaczonego miejsca na tkaninie, gdzie ma być wszyty zamek z kieszenią. 
Zwróćcie uwagę, że materiał kieszeni przykładamy prawą stroną do prawej strony materiału. Spinamy wszystko szpilkami lub fastrygujemy - jak komu wygodniej.



Tak powstałą kanapkę zszywamy po narysowanej linii otworu na zamek. 




Po przeszyciu  wygląda to tak.





Rozcinamy materiał wzdłuż narysowanej linii środkowej prostokąta. Pamiętamy, aby zrobić ukośne rozcięcie do rogów prostokąta. To bardzo ważne. Takie rozcięcie do rogów sprawi, że materiał po wywinięciu nie powinien się marszczyć.




KROK 4

Czas na wywinięcie materiału kieszeni na lewą stronę. 
Robimy to w ten sposób, że materiał worka kieszeni wkładamy do wnętrza przecięcia i wywijamy. 


Następnie zaprasowujemy materiał, aby uzyskać idealnie gładkie brzegi otworu po wywinięciu. W ten sposób powstaje nam otwór, w którym pojawi się zamek :)





KROK 5

Przymierzamy czy zamek pasuje w powstałym otworze, tzn. czy nie jest za długi lub za krótki, choć ten etap powinien być tylko formalnością.



Jeżeli wszystko jest w porządku, to przypinamy zamek do brzegów otworu (lub fastrygujemy) i przyszywamy wokół na maszynie. Ja do przyszywania zamka używam stopki do zamków zwykłych.



Po przyszyciu wygląda to tak.




KROK 5 

Po przyszyciu zamka odwracamy materiał na lewą stronę. Przykładamy do wszytego zamka z workiem kieszeni drugi kawałek worka kieszeni, spinamy wszystko i zszywamy. Po zszyciu obrzucamy brzegi, odcinamy wystające części tkaniny zamka.



Kieszeń z zamkiem gotowa :) 





Przy wszywaniu kieszeni z zamkiem można jeszcze zrobić tak, aby nie była widoczna taśma zamka po jego otwarciu. Wystarczy wszyć dodatkowo mały prostokąt materiału, ale jak to zrobić pokażę następnym razem :)




33 komentarze:

  1. Z Tobą wszystko staje się łatwiejsze! :) Świetny tutorial, przeczytałam i obejrzałam z przyjemnością. I kiedy przyjdzie mi szyć kieszenie z zamkami, na pewno skorzystam z twoich wskazówek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie dziękuję! Jeżeli moje w pocie czoła przygotowywane opisy znajdą zastosowanie w praktyce u Ciebie i innych osób to tylko mnie cieszy. Wtedy wiem, że czas jaki na to poświęcam ma sens :) Pozdrawiam

      Usuń
  2. Super tutorial :) Czytelny i przystępny, a w dodatku cieszy oczy ślicznymi kolorami :) Ja kilka razy już czytałam instrukcje wszywania zamka w takie kieszenie, ale póki co jeszcze sama się nie odważyłam. Może teraz spróbuję?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że zainspirowałam Cię troszeczkę do tego, aby jednak spróbować :) Podejmij wyzwanie!

      Usuń
  3. O dziekuję za instrukcje :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak ja uwielbiam Twoje tutoriale. Akurat taka kieszeń nie jest mi obca, ale co tam siedzę, czytam, śledzę krok po kroku. I cieszę się, że wszystko tak prosto i jasno i na pewno wiele osób skorzysta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Asiu:) Napisz lepiej co byś w tym sposobie zmodyfikowała, ulepszyła, co robisz inaczej....Ja też lubię się uszyć :)

      Usuń
  5. nie szyję, ale uwielbiam Twojego bloga - prowadzisz go przegenialnie :)

    może kiedyś znajdzie się czas, chęci, pieniądze i też usiądę... wtedy wszystko będzie dla mnie proste hehe, dzięki Tobie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuje Anonimie za tyle ciepłych słów.:) Pozdrawiam

      Usuń
  6. Oby było mi dane kiedyś wszyć gdzieś taką piękną kieszeń, bo grzech nie skorzystać z takiego tutorialu! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem korzystaj! Czekam na efekty Twoich poczynań:)

      Usuń
  7. Już gdzieś widziałam podobny sposób, ale nie wiem gdzie a akurat za chwilę muszę zrobić kieszonkę w torebce dla córci :) Ale masz wyczucie! Super tutek. Lubię jak jest tak krok po kroku ze zdjęciami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie sposobów na wszywanie kieszeni z zamkiem jest dużo. Myślę, że sposób, który pokazałam nie jest wcale jakiś rewolucyjny, tylko stosowany dość powszechnie. Cieszę się, że takie krok po kroku ze zdjęciami przypasował również Tobie. Czasami wydaje mi się, że moje instrukcje są zbyt szczegółowe...

      Usuń
  8. Czytasz w moich myślach! Dziękuję za czas i tak szczegółowe wyjaśnienie!
    Zamków się boję jak ognia, a już szczególnie tych z kieszenią, ale niedługo podejmę rękawicę sobie samej rzuconą i się pochwalę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Suuuper, właśnie przymierzam się do pierwszej kieszeni z zamkiem i tutek jak znalazł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że trafiłam z tutkiem w odpowiedniej chwili :) Ciekawa jestem czy będzie pomocny w praktyce. Daj znać, proszę.

      Usuń
  10. Naprawdę powinnaś pomyśleć o prowadzeniu kursów szycia! Tłumaczysz w tak przystępny sposób a tutki są tak czytelne, że żaden zamek z kieszonką już nie będzie mi straszny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, dziękuję :) Pomyślę o tym...Na razie....śniło mi się, że wydałam szyciową książkę - Szycie wg Adeli...Hihihi

      Usuń
  11. No i teraz trzeba będzie spróbować szyć kolejną rzecz ;) Ale do odważnych świat należy. Dzięki za przejrzysty tutorial ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Tego potrzebowałam! Wymyśliłam sobie coś znacznie przewyższającego moje umiejętności (bo ja w zasadzie nie umiem nawet dobrze po prostej szyć, ale za to lubię skakać na głęboką wodę :P) i własnie z taką kieszenią.
    Uszyję! Nic mnie nie powstrzyma. A z takimi objaśnieniami to nawet może mi się uda :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem.... czy się udało?

      Usuń
    2. TAK! Może nie jest super ekstra perfekcyjnie, ale kieszeń funkcjonuje, otwiera się i zamyka - wielokrotnie :) I udało się to przy pierwszym podejściu :) Dziękuję za czytelny instruktaż :)

      Usuń
  13. Witaj Adelu!Ostatnio wpadłam na pomysł uszyć mojemu Wnuczkowi Ignasiowi/3.l./bluzę dresową z Minionkiem ale z kieszeniami.Bardzo dawno nic nie szyłam i niestety dawna wiedza poszła w las:( Z Twoim tutorialem poszło jak z płatka- udało się.Jak juz uszyję do końca to wkleję zdjęcie.Pozdrawiam Donata-babcia (:

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudnie czytać takie komentarze. Wedy mam jeszcze większą chęć do publikowania kolejnych instrukcji. Kiedy wiem, że one służą innym:) Cieszę się, że ta instrukcja pomogła stworzyć wnuczkowi bluzę.

      Usuń
  14. Dziękuję za super instrukcję, jutro przymierzam się do uszycia woreczka na robótkę właśnie z kieszonką :-)Wszystko dzięki tobie, uwielbiam twoje tutki :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Post stary ale muszę podziękować za tą czytelną instrukcję. Głowiłam się trochę nad wszywaniem takiej kieszeni, skorzystałam więc z internetu. Pierwszy wynik i proszę, taki piękny i jasny instruktarz. Dziękuję za Twój czas, właśnie stałam się ciut mądrzejsza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja dziękuję za komentarz.Dzięki Wam w chwilach zwątpienia nabieram znowu ochoty do pisania :)

      Usuń

Zaangażowałam się w 100% tworząc ten post. Teraz czas na Ciebie, bo przecież wspólnie tworzymy ten blog, choć ja nim administruję. Będzie mi niezwykle miło, jeżeli:

a) zostawisz komentarz pod wpisem - każde Twoje słowo to dla mnie cenna wskazówka i sygnał, że jesteś ze mną
b) polubisz mój profil na FB - dzięki temu będziemy w ciągłym kontakcie
c) możesz mnie śledzić na Instagram i Pinterest, gdzie oprócz szyciowych tematów pokazuję troszkę mego prywatnego życia, ale uprzedzam - nie robię tego zbyt często (brak odpowiedniej ilości czasu)

Jeżeli ten wpis uważasz za cenny, podziel się nim proszę ze znajomym, udostępnij na swoim profilu w mediach społecznościowych.

TOP