lutego 15, 2016

Ubieramy królika, czyli jak uszyć spodnie instrukcja krok po kroku

Zgodnie z obietnicą dzisiaj będzie instrukcja. Pytaliście mnie jak uszyć spodnie dla królika wg wykroju ze strony Strima (link do wykroju podawałam tutaj - klik). Uszycie spodni wcale nie jest takim prostym zadaniem, szczególnie wtedy, gdy z szyciem ubrań nie mamy zbyt wiele do czynienia. Ja sama, kiedy próbowałam ubrać po raz pierwszy mojego Fredka (klik) napotkałam na trudności. Kompletnie nie wiedziałam, co i jak ze sobą zszyć, aby finalnie przypominało spodnie. Niby proste, ale wcale nie takie proste. A ile się naprułam.... Jak z dwóch kawałków materiału stworzyć spodnie? Dzisiaj instrukcja krok po kroku.

Na potrzeby tej instrukcji wykorzystałam wykrój spodni  dostępny na stronie Strima (do pobrania w jednym z moich wpisów tutaj - klik). Przyznaję się, że ja już od dawna z tego wykroju nie korzystam, ponieważ spodnie jakie tworzę są mocno zmodyfikowaną ich wersją, dopasowaną do konkretnego króliczka. Dzisiaj jednak uszyję spodnie z oryginalnego wykroju, abyście mieli bazę do własnych doświadczeń. Do uszycia spodni wykorzystałam resztki materiału, który został mi z jednego z ostatnim projektów. Wybaczcie, ale nie bawiłam się w pasowanie wzoru podczas szycia wiedząc, że tych spodni nigdy nie wykorzystam.

Zatem do dzieła! Szycie czas zacząć. Domniemam, że wykrój już macie wydrukowany i wycięty z papieru :)

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiNYC0PqI1SReV9CDhND9a863WLI3wyWX1KK7wJSpZDvpJCZJeSE24IlW0zHkAqja3119Wx8qkKYOSPjPBlgoJIxFttH3zCFMRNwkJom_JzK-jFyucNsdA6EWhzlwhbC8Xlfj9whZQSFMeU/s1600/szycie_wg_adeli.png


KROK 1
Materiał, z którego będziemy wycinać poszczególne elementy spodni składamy na pół - prawa strona do prawej - i przypinamy poszczególne części wykroju. Oryginalna wersja przewiduje wycięcie nogawki x2, szelek 2x, karczek x1. Ja karczek wycinam również dwa razy. Dlaczego? Zwykłe względy estetyczne, ale o tym napiszę w dalszej części.





KROK 2
Wycinamy poszczególne części z materiału, pamiętając o dodaniu zapasów na szwy. Ja zapasy nie robię zbyt duże, ponieważ szyć będę na owerloku i wiem, że są mi potrzebne mniejsze niż do szycia na zwykłej maszynie. Szyjąc na zwykłej maszynie domowej dałabym po 0,5-1cm zapasu z każdej strony wykroju, ale oczywiście sami zdecydujecie, jaki zapas jest dla Was odpowiedni.



KROK 3
Jeżeli spodnie szyć zamierzacie na maszynie domowej (nie owerloku) to teraz jest czas, aby wszystkie brzegi obrzucić ściegiem owerlokowym lub zygzakiem. W sytuacji, gdy szyjecie na owerloku nie ma potrzeby obrzucenia brzegów na tym etapie, ponieważ zrobicie to podczas zszywania poszczególnych części.

KROK 4
Szyjemy karczek - układamy dwa kawałki na siebie prawa strona do prawej i zszywamy brzegi trzech boków.



Po zszyciu wywijamy karczek przez pozostawiony otwór na prawą stronę i prasujemy powstały element. Jak pisałam wcześniej - wykrój przewiduje, że karczek wytniecie z materiału 1x a brzegi zostaną podwinięte i przeszyte. Ja preferuję szycie karczku z dwóch części, bo dzięki temu staje się on jakby dwustronny -  po wszyciu w spodnie będzie ładnie wyglądał zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz.


KROK 5
Tworzymy szelki. Metod na szycie szelek jest wiele. Można materiał złożyć na pół (prawa strona do prawej) i zszyć a następnie wywinąć na prawą stronę. Można zaprasować brzegi szelek do wewnątrz tkaniny i przeszyć. Ile osób, tyle metod, dlatego ten etap pominę a skupię się na tym, o co prosiliście - na szyciu samych spodni.



KROK 6
Wycięte z materiału nogawki składamy na pół wzdłuż długości - prawa strona do prawej, brzeg do brzegu.




KROK 7
Zszywamy bok nogawki - od kroku w dół. To samo robimy z drugą nogawką.



KROK 8
Jedną nogawkę wywijamy na prawą stronę. Taką wywiniętą nogawkę wkładamy do wnętrza drugiej nogawki, aby prawa strona jednej dotykała prawej strony drugiej.



KROK 9
Spinamy krok obu nogawek - brzeg do brzegu, prawa strona do prawej. 



KROK 10

Zszywamy spięte części ze sobą na całej długości kroku.




KROK 11
Wyciągamy nogawkę, która jest wewnątrz drugiej i.......już mamy spodnie :)



KROK 12

Wywijamy spodnie na prawą stronę.



KROK 13
Uszyty wcześniej karczek przypinamy do przedniej części spodni. Ja robię to tak, że składam karczek na pół wyznaczając sobie jego środek. Przypinam karczek do spodni (niezszyty brzeg karczku do brzegu spodni)  ale tak, aby środek karczku (który wyznaczyłam wcześniej przez złożenie) "spotkał się" z linią zszycia przodu spodni (szwem przednim).



KROK 14
Przypinam do tyłu spodni szelki - brzeg szelki do brzegu spodni. W jakiej odległości przypiąć szelki od linii zszycia tyłu? Wyznaję zasadę, że to kwestia dowolna. Ja na potrzeby tej instrukcji zdecydowałam, że szelki wszyję w odległości 1 cm od linii zszycia tyłu spodni.



KROK 15
Przyszywam karczek i szelki do spodni.
 Ja robiłam to na owerloku, więc przy okazji obrzuciłam cały brzeg górnej części spodni.


KROK 16
Po przyszyciu karczka i szelek czas zakończyć górę spodni.  Wywijamy brzeg góry spodni do wewnątrz i stebnujemy blisko brzegu na całym obwodzie. Dzięki temu wzmacniamy również przyszyte szelki i karczek.




KROK 17
 Wykańczamy dół nogawek - jest na to wiele sposobów. Najprostszy - podwinąć i przestebnować.

KROK 18
Ubieramy królika:) Spodnie gotowe!
 Wystarczy doszyć tylko guziczki do szelek a szelki przypiąć/przyszyć do karczka i króliczek ubrany. U mnie guziki zostały przypięte szpilką po to, aby pokazać Wam całość a spodnie ma na sobie mój króliczy manekin, który nie posiada rąk, ale idealnie sprawdza się podczas przymiarek.


Teraz już mniej więcej wiecie, jak takie królicze spodnie uszyć. Podczas prób możecie wydłużyć nogawki, zmienić szerokość spodni, aby były bardziej dopasowane (te oryginalne są raczej luźne) a także wykonać szereg zmian kosmetyczno-konstrukcyjnych. Jestem pewna, że Wasze króliczki będą już niedługo nosiły cudowne spodnie.


Pozdrawiam




12 komentarzy:

  1. Uwielbiam Twoje tutoriale. Są tak bardzo zachęcające do szycia. I ładne i takie "wygłaskane".
    Ja mam ogromne obawy co do szycia takich małych ubranek. Jakoś mniej się boję takich prawdziwych. A w sumie przydałyby się lalkom np. nowe ubranka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie opisane. Córa mnie ostatnio męczy o spodnie dla szmacianych lalek, to chyba wykorzystam Twoje rady :) Dziękuję za szczegółowy instruktarz.

    OdpowiedzUsuń
  3. Porcięta jak się patrzy : ) Uwielbiam szyć spodnie : )))

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny sposób, na pewno wykorzystam. Ja już mam swój opracowany, ale ten wydaje się łatwiejszy ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam Twoje tutoriale! W ogóle na Twoim blogu jestem codziennie, wyczekując nowych wpisów. Mam już tildowa królisię, noszę się z zamiarem uszycia chłopczyka więc Twoj tutek na spodenki na pewno wykorzystam :)Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne spodenki :-) ale jak dla mnie ciut skomplikowany tutorial :-( Szyję ciut inaczej. Co nie zmienia faktu, że i Twój sposób wypróbuję... Moze tak skomplikowanie tylko wygląda :-P

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny sposób, szyłam ciut inaczej, ale to były początki... Twój tutek bardzo fajny więc przy szyciu kolejnego królika w portaskach na pewno go wypróbuje...pozdrawiam i zapraszam do siebie:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaj. Wszystko takie proste u Ciebie...

    OdpowiedzUsuń
  9. Sliczne spodenki, gdybym ja to potrafiła, chciałam zapytać przy okazji w czym popełniam błąd gdy wywracam materiał już uszyty na prawą stronę (szyję króliczka) to na łukach/zaokragleniach szew się marszczy tak że nitka jest widoczna na wierzchu. Czy to może być wina złego nacinania łuków, szukam już tydzień ale nigdzie nie mogę znaleźć pomocy jak prawidlowo mam nacinac te owale itp czy takie ząbki wycinać, czy kreski...? Dziewczyny pomozcie:/

    OdpowiedzUsuń
  10. Boję się małych ubranek, ale może kiedyś się odważę bazując na Twoich radach :)

    OdpowiedzUsuń
  11. ze spodniami poradziłam sobie, jednak maleńkie ubranka to dla mnie koszmar. Uszyłam swoje pierwsze króliki i nie mam w co ich ubrać :/ spodnie, prosta sukienka i na tym koniec, szukam pomysłów na bluzki, bluzy, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Zaangażowałam się w 100% tworząc ten post. Teraz czas na Ciebie, bo przecież wspólnie tworzymy ten blog, choć ja nim administruję. Będzie mi niezwykle miło, jeżeli:

a) zostawisz komentarz pod wpisem - każde Twoje słowo to dla mnie cenna wskazówka i sygnał, że jesteś ze mną
b) polubisz mój profil na FB - dzięki temu będziemy w ciągłym kontakcie
c) możesz mnie śledzić na Instagram i Pinterest, gdzie oprócz szyciowych tematów pokazuję troszkę mego prywatnego życia, ale uprzedzam - nie robię tego zbyt często (brak odpowiedniej ilości czasu)

Jeżeli ten wpis uważasz za cenny, podziel się nim proszę ze znajomym, udostępnij na swoim profilu w mediach społecznościowych.

TOP