maja 05, 2016

Jak zrobić szew kopertowy, czyli szycie według Adeli

Szew kopertowy - piękne wykończenie rogów nie tylko w obrusach. Szwy kopertowe wykorzystywać można również podczas szycia ubrań. Ja sama dopiero niedawno opanowałam umiejętność ich tworzenia. Zachęciliście mnie na FB do podzielenia się z Wami wiedzą, która może nie jest ani tajemna, ani trudna, ale wymagająca precyzji. Szwy kopertowe nie lubię niedokładności ani pośpiechu...


Metodę tworzenia szwów kopertowych pokażę Wam na przykładzie szycia bieżnika. Niestety nie będzie to krótka instrukcja. Próbowałam ją maksymalnie skrócić, ale........Wybaczcie :) Już tak mam, że rzeczy z pozoru proste stają się dla mnie trudne, kiedy podejmuję się zadania wytłumaczenia za pomocą słów i zdjęć, jak ja to robię.

 Z..A...C..Z...Y...N...A..M...Y


Ja zrobić szew kopertowy krok po kroku



Na początek niezbędne obliczenia, bez których trudno będzie ruszyć z miejsca.

KROK 1
Ustalamy docelową:
  • wielkość obrusa/bieżnika - u mnie będzie to 50x 150 cm
  • szerokość zakładki  - u mnie to 5 cm
  • szerokość podłożenia zakładki - u mnie to 2 cm, ale z powodzeniem możecie zrobić sobie większe podłożenie. Nie zalecam podłożenia mniejszego niż 1 cm.

KROK 2
Ustalamy wymiary materiału, z którego uszyjemy obrus/bieżnik. Zatem liczymy.

SZEROKOŚĆ
a) szerokość bieżnika po uszyciu 50 cm
b) szerokość zakładki 5 cm
c) podłożenie zakładki 2 cm

Pamiętać jednak musimy, że zakładka i podłożenie znajduje się po obu bokach bieżnika, dlatego szerokość zakładki i podłożenia mnożymy razy 2

50+ (2*5)+ (2*2) = 64 cm

Z wyliczenia wynika, że materiał musi mieć szerokość 64 cm, aby po uszyciu bieżnik
miał szerokość 50cm.

DŁUGOŚĆ

a) długość bieżnika po uszyciu 150 cm
b) szerokość zakładki 5cm
c) podłożenie zakładki 2 cm

150 + (2*5) + (2*2) = 164 cm
Materiał musi mieć długość 164cm, aby po uszyciu bieżnik miał długość 150cm

 PODSUMOWANIE:
Materiał, z którego powstanie bieżnik o wymiarach 150x50 musi mieć wielkość 164x64 cm.
Obrzucamy brzegi materiału, aby zapobiec strzępieniu się materiału.

Przebrnęliśmy przez matematykę, więc wreszcie możemy szyć :)

Metod na stworzenie kopertowych rogów jest wiele. 
Ja pokażę Wam dwie, które najczęściej ostatnio stosuję.



METODA NR 1

Zaprasowujemy podłożenie zakładki i zakładkę.
( u mnie podłożenie ma mieć 2 cm a zakładka 5 cm).

Dla ułatwienia można narysować sobie linie pomocnicze na całym obwodzie materiału, dzięki którym łatwiej będzie zrobić równe zaprasowania.
 Te linie pomocnicze ułatwią nam również pracę podczas tworzenia kopertowych rogów wg pierwszej z metod. Nie musicie tych linii rysować, ale ja polecam :)

 Jak to zrobić?????

PODŁOŻENIE ZAKŁADKI 
4 cm od brzegu materiału rysuję linię pomocniczą - do tej linii będę przykładać brzeg materiału i zaprasowywać podłożenie


ZAKŁADKA 
12 cm od brzegu materiału rysuję linię pomocniczą - do tej linii będę przykładać brzeg podłożenia i zaprasowywać zakładkę.


Dlaczego takie odległości dla linii pomocniczych? Już wyjaśniam :)
Po przyłożeniu brzegu materiału do linii narysowanej 4 cm od brzegu (lewa strona do lewej)  - uzyskam podłożenie o szerokości 2cm


Po przyłożeniu brzegu podłożenia do linii narysowanej 12 cm od brzegu uzyskam zakładkę o szerokości 5 cm






Odwijamy zaprasowaną zakładkę, ale nie odwijamy podłożenia zakładki.


Róg materiału z podwiniętym podłożeniem przykładamy do punktu styku narysowanych wcześniej linii pomocniczych. Mam nadzieję, że po zapoznaniu się ze zdjęciami zorientujecie się, o co chodzi :) Zaprasowujemy.






Zakładkę składamy z obu stron do wnętrza tak, aby powstały róg zakładki "spotkał się" idealnie na styku linii pomocniczych, które narysowaliśmy wcześniej i do których przylega  wcześniej przyłożony róg. Trudno to wytłumaczyć, ale mam nadzieję, że po zdjęciach zorientujecie się o co chodzi:) 



Tadam !!!! Mamy kopertowy róg !!!!


Powtarzamy wszystkie czynności aby stworzyć pozostałe rogi kopertowe a następnie.....

.....przypinamy lub fastrygujemy zakładkę na całym obwodzie i przyszywamy blisko brzegu.
Nasz bieżnik/ obrus z kopertowymi rogami gotowy.






METODA NR 2

W tej metodzie nie ma potrzeby tworzenia linii pomocniczych do zaprasowań, o których wspominałam w metodzie nr 1. Żeby jednak nie było tak łatwo - tworzymy inne linie pomocnicze - u mnie 7 cm od brzegu materiału (na całym obwodzie materiału). Skąd te 7 cm?

5 cm zakładka + 2 cm podłożenie = 7cm

Na zdjęciu widzicie również linię pomocniczą 4 cm od brzegu, która mnie pomaga wykonać idealnie równe podłożenie zakładki, ale nie musicie jej rysować. Ważna jest linia 7 cm od brzegu.


Miejsce styku linii pomocniczych wyznaczy nam punkt, który po uszyciu będzie rogiem bieżnika.





Zaprasowujemy podłożenie i zakładkę.

Odwijamy zaprasowaną zakładkę. Podłożenie pozostaje zaprasowane.

Wyznaczamy linię szycia.
Najpierw składamy róg po przekątnej prawą stronę do prawej (czerwona linia przerywana).



Po złożeniu wygląda to tak.


Brzegi spinamy szpilkami od powstałego czubka.



 Następnie przykładamy ekierkę wzdłuż linii złożenia po przekątnej, ale róg kąta prostego ekierki ma być w miejscu, gdzie krzyżują się linie pomocnicze


Rysujemy linię kąta prostego wyznaczoną przez ekierkę. To będzie nasza linia szycia.

Mnie niestety pierwsza linia nie wyszła zbyt dobrze i musiałam dokonać poprawki, co widać na poniższym zdjęciu :) Wierzę, że Wam pójdzie lepiej.


Szyjemy  dokładnie po wyznaczonej linii.


Odcinamy róg 1 cm od linii szycia.



Wywijamy na prawą stronę. Prasujemy powstały szew. Nasz róg kopertowy gotowy! Powtarzamy wszystkie opisane wcześniej czynności dla pozostałych rogów.

Dla zobrazowania, jak wygląda tak wykonany szew kopertowy, włożyłam pod zakładkę zieloną tkaninę.

Przypinamy lub fastrygujemy zakładkę na całym obwodzie i przyszywamy blisko brzegu.


GOTOWE!

Czekam na zdjęcia Waszych obrusów, bieżników, podkładek, itp., w których wykonacie szwy kopertowe. Ciekawa jestem bardzo Waszych prac i z przyjemnością pokażę je w najbliższym wpisie Szyję z Adelą. Jeżeli będziecie mieli chęć podzielenia się Waszymi pracami - zapraszam. Wystarczy przysłać zdjęcia wraz z opisem na mój adres e-mail, który znajdziecie w zakładce Kontakt.





 

22 komentarze:

  1. Bardzo dziękuję za turorial. Z pewnością z niego kiedyś skorzystam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam i czekam na informację zwrotną jak poszło :)

      Usuń
  2. Dla mnie to zegarmistrzowska precyzja w tej instrukcji i na pewno sprobuje uszyc w ten sposob, a potem dam znac jak poszlo :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aga z Miekkie6 maja 2016 11:24

    Cudownie precyzyjnie wyjaśnione. Brawo!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak się bałam, że nie zrozumiecie tych moich wypocin :)

      Usuń
  4. Aleś się napracowała! Fajny, czytelny tutorial, grafiki są b. przydatne; nie pozostawałoby nic tylko szyć, ale na razie mam kupę tkanin, ale za to niedługich i takich bardziej dla lalek ;-)

    Gratuluję tylu nowych umiejętności, Adelo! :)
    J.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napracowałam się - nie zaprzeczę :) Tworzenie instrukcji to duże wyzwanie. Nigdy nie wiadomo czy to, co chcę przekazać będzie czytelne. Jednak chyba się udało :) Przyjdzie czas i uszyjesz swój obrusik z Adelą :) Miło Cię widzieć Rudolfino na moim blogu! Troszkę się stęskniłam....hihihi.

      Usuń
    2. Bo zdradziecki fejsbuk mnie wciągnął, a piękna majówkowa pogoda odciągnęła ;-)
      Przepraszam, poprawię się, ale czasem czas mnie gdzieś gna, a na fb wszystko jest szybko. Szybko i powierzchownie, niestety :-/
      A jednak warto się czasem zatrzymać. Chętnie u Ciebie :)

      Usuń
    3. No, ja mam nadzieję :)

      Usuń
  5. Pierwsza metoda wydaje się prosta, muszę wypróbować na jakiejś serwetce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obie nie są trudne. Wymagają jedynie precyzji.

      Usuń
  6. Świetny tutorial :) Nie dalej niż dziś rano zastanawiałam się jak uszyć obrus z zakładkami i tak ładnie wykończyć narożniki, a tu proszę, zaglądam do Ciebie i czeka na mnie tak dobrze zobrazowana odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super instrukcja, dziękuję : )

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny tutorial, czytelny nawet dla laika :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Drugi sposób lepszy i szybszy :) Podziwiam Twoje samozaparcie do tworzenia tutoriali. Ale dzięki Tobie wiele osób dowie się wielu fajnych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajnie opisane. szyłam wg 1 sposobu i rewelacja. Szyję od tygodnia, zaczęłam od komina i czapki dla dziecka, potem był obrus wg własnego pomysłu i rogi to tragedia, potem prucie i wg twojego sposobu rewelacja.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo dziękuję! tak mi się marzył obrus z pięknymi rogami a nie na zakładkę, ale nie wiedziałam jak...wyszło ślicznie! Korzystałam z drugiego sposobu, a linie pomocnicze to mega pomoc, nie wpadłabym na to, pięknie i równiutko, chwała Ci za tego tutka

    OdpowiedzUsuń
  12. swietny poradnik :) skorzystałam

    OdpowiedzUsuń

Zaangażowałam się w 100% tworząc ten post. Teraz czas na Ciebie, bo przecież wspólnie tworzymy ten blog, choć ja nim administruję. Będzie mi niezwykle miło, jeżeli:

a) zostawisz komentarz pod wpisem - każde Twoje słowo to dla mnie cenna wskazówka i sygnał, że jesteś ze mną
b) polubisz mój profil na FB - dzięki temu będziemy w ciągłym kontakcie
c) możesz mnie śledzić na Instagram i Pinterest, gdzie oprócz szyciowych tematów pokazuję troszkę mego prywatnego życia, ale uprzedzam - nie robię tego zbyt często (brak odpowiedniej ilości czasu)

Jeżeli ten wpis uważasz za cenny, podziel się nim proszę ze znajomym, udostępnij na swoim profilu w mediach społecznościowych.

TOP