stycznia 13, 2014

Było A, czas na D i krótką instrukcję jak uszyć literkę:)

Ostatnia próba szycia literki A nastroiła mnie pozytywnie do tworzenia kolejnych:) Ze względu na to, że ciągle dumam, jak wykończyć moją pościel (pisałam o niej tutaj, ponieważ haft to jednak nie będzie), więc w ramach treningu szycia drobiazgów zabrałam się za literkę D. Przy okazji postanowiłam pokazać Wam, jak ja to robię. Metoda szybka, prosta i nie wymagająca zaangażowania sporej ilości czasu. Jak pisałam w komentarzach do literki A (tutaj), wystarczy pół godzinki aby stworzyć swoją własną literkę.



Do dzieła:)

1. Wycinamy z papieru kształt literki, którą chcemy uszyć.


2. Szykujemy dwa kawałki materiału, które rozmiarem starczą na stworzenie literki.


3. Układamy kawałki materiałów prawą stroną do prawej.


4. Przypinamy szablon literki do materiałów (ja przypięłam szpilkami).



5. Przeszywamy na maszynie kształt literki. Stopkę prowadzimy wzdłuż naszego szablonu. Ja robię to tak, że lewa krawędź stopki styka się z papierowym szablonem i tak prowadząc ścieg obszywam literkę wokół szablonu. Taki jest efekt.



6. Wycinamy literkę z materiału około 0,5cm od ściegu.

7. Odrysowujemy z szablonu środek literki, który będziemy musieli odciąć.
8. Odpinamy szablon od materiału i dorysowujemy sobie linie pomocnicze - miejsca wycięcia otworu.


9. Obrębiamy brzegi uszytej literki - możliwe, że można tego nie robić, ale ja obrębiam, aby mieć pewność, że materiał nie będzie się strzępił a tym samym nie doprowadzi to w przyszłości do "rozchodzenia" się literki.
10. Przyprasowyjemy kawałki materiału z rozciętego środka tak, aby lewa strona stykała się z lewą.



11. Wywijamy literkę na prawą stronę i przeprasowujemy całą literkę ponownie pamiętając, aby kawałki materiału ze środkowego otworu były zaprasowane na środka literki (do jej lewej strony).



12. Przeszywamy środek wzdłuż zostawiając mały otwór, przez który będziemy wypełniać literkę. Myślę, że zszywać otwór można zarówno od strony wewnętrznej jak i zewnętrznej. Jeżeli szwów nie ma być widać od zewnątrz, to przeszywać trzeba na lewej stronie. Ja lubię kiedy szwy są widoczne, bo przy literce A bardzo fajnie to wyszło - zatem przeszycie robię po prawej stronie (już po wywinięciu literki).
13. Wypełniamy literkę, zszywamy pozostawiony otwór i gotowe!

Ja literki D nie wypełniam, ponieważ nie mam czym:) Skrawki owaty, które posiadam niezbyt się do wypełnienia nadają, bo są mało plastyczne i literka robi się kulfoniasta a mnie takie coś średnio zadowala:) Odkładam zatem uszytą literkę na półkę i wypełnię ją jak już będę miała czym. 

Zachęcam Was do uszycia swojej własnej literki - to bardzo przyjemna forma stworzenia w krótkim czasie ciekawego drobiazgu.

34 komentarze:

  1. Czyli jednak trzeba wywijać od środka. Muszę wypróbować:-).

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny tutek :) Ja szyję literki trochę inaczej ;) Post o literkach czeka już sama nie wiem ile czasu w roboczych - może dzięki Tobie w końcu ujrzy światło dzienne ;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj to czekam na Twój tutorial:) z przyjemnością podpatrzę jak robisz literki i nauczę się czegoś nowego:)

      Usuń
  3. Super :) też mam w planach zabranie się za literki..tylko muszę znaleźć czas..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Yagoshka:) W takim razie życzę aby plany w przyszłości zostały wdrożone w życie.

      Usuń
  4. Zawsze zastanawiałam się jak się szyje takie literki. Czasem tak mam, że nakombinuję się niemiłosiernie, a potem okazuje się, że to było banalnie proste, tylko trzeba mieć sposób ;) Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mój tutorial może być pomocny dla Ciebie:) To dla mnie przyjemność:)
      Na pocieszenie - ja też tak mam, że nakombinuję się a potem gdzieś doczytam, że mogłam to zrobić prościej, łatwiej, krócej...

      Usuń
  5. Bardzo mi miło. Cieszę się, że podoba Ci się to, czego staram się nauczyć, co staram się robić. To dla mnie wielka radość. Dziękuję za nominację! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. witam a gdzie mozna dostac tak piekne materialy,tanio,nie otrzebuje wiele chcialam zrobic dla corki,pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja zrobilam literki recznie jak bylam w ciazy, jak byla kolezanka z wizyta u malego to sie zapytala gdzie kupilam literki a potem stwierdzila ze jak kiedys bedzie w ciazy to sie zglosi do mnie :-) super blog a rady w nim zawarte napewno mi sie przydadza :-) ide drukowac slonika dla malego. Pozdrawiam Natalia

    OdpowiedzUsuń
  8. jako wypełnienie proponuję [uwaga reklama ;)] poduszki z jyska - 4 zł za sztukę, wypełnienie 200 g, worek z flizeliny, tanio i można prać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, o poduszkach z Jysk słyszałam już wiele. Spróbuj jednak to http://adelaszyje.blogspot.com/2014/08/poczuc-sie-jak-w-niebieczyli-jak-wypady.html - może też będziesz zadowolona

      Usuń
  9. super:) dzięki za pomysł, dziś "uszyłam" literkę "O" ale kompletnie nie pomyślałam że nie będzie się dało jej wywrócić na prawą stronę jak najpierw zszyję środek a potem tylko w zewnętrznej części zostawię mały otwór!! :D Człowiek uczy się na błędach. Ja chcę uszyć literkę 3d, ale Twój pomysł trochę mi rozjaśnił sprawę!

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam! Często przeglądam Twój blog- jest super-wszystko tak fajnie tlumaczysz i głównie dzięki Tobie za pare dni zaczynam swoją przygodę z szyciem;) chcę uszyć literkę N dla córki ale kompletnie nie wiem jak sie za to zabrac,czy moglabys podac mi instrukcje;) goraco pozdrawiam!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Literkę N szyje się bardzo prosto:) Wycinasz z materiału N, zszywasz po obwodzie zostawiając mały otwór na wypełnienie. Po wypełnieniu zaszywasz otwór i już:) N to jedna z łatwiejszych literek, więc na pewno dasz radę.

      Usuń
  11. Zszywac na prawej stronie? A literka 3d jest duzo trudniejsza?

    OdpowiedzUsuń
  12. Zszywac na prawej stronie? A literka 3d jest duzo trudniejsza?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Materiał układasz prawa strona do prawej i zszywasz. Literka 3d - nie wiem czy o tym samym myślimy:) ale taka, jaką ja szyłam (choć jej nie prezentowałam na blogu) trudna nie jest.

      Usuń
  13. Dziekuję bardzo za pomoc! Muszę spróbować;)

    OdpowiedzUsuń
  14. BARDZO FAJNIE I PROSTO OPISUJESZ ZAGADKI Z SZYCIA I CZĘSTO WRACAM DO TWOJEGO BLOGA :)
    DOSTAŁAM OD MĘŻA NA URODZINY MASZYNĘ DO SZYCIA. CHCĘ DLA SYNKA USZYĆ IMIĘ "SEWERYN", CZY MOGŁABYŚ, przesłać mi na maila: kinia6461@wp.pl jeśli oczywiście takie zdjęcie posiadasz. Zbliżenie zszytego z zewnątrz środka literki, poprostu ciekawi mnie jak to wygląda. A jeśli chciałabym zszyć na lewej stronie i zostawiać tylko dziurkę na wywinięcie i wypchanie to później co proponujesz zszyć maszyną czy ręcznie aczkolwiek pojęcia nie mam hehe jak ręcznie to zrobić, bo u mnie w domu nigdy mama nic nie zszywała a w szkole na technice było to wieku temu :P!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, Niestety nie pomogę, bo moje literki wyszły z mojego domu a nowych nie mam uszytych. Otwór zszywam zawsze ręcznie ściegiem takim, którego potem nie widać:) Można też na maszynie, ale wtedy cała literka mysiałaby byc tak zaaranżowana, aby ładnie się komponowało.

      Usuń
  15. Witaj,
    ja też jestem początkująca z szyciem, i ciekawi mnie bardzo dlaczego wywijasz te wycięte części z wewnątrz literki do środka. Pewnie glupie pytanie, ale nie wiem, i ciekawi mnie bardzo co to ma na celu.
    Z góry dziękuję za odpowiedź i zainspirowana ruszam do szycia moich literek :)
    Pozdrawiam,
    PernalCa

    OdpowiedzUsuń
  16. Dobre pytanie - co to ma na celu... W sumie do wyboru jest wywinięcie do środka lub na zewnątrz. Wywijam do środka literki aby uzyskać ładne brzegi. Po zszyciu nic się nie strzępi i nie pruje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za odpowiedź :)

      A można by zrobić ze środkiem literki to samo co po zewnętrznej części? Tzn. wyciąć i obrobić?

      Usuń
    2. Oj, teraz to nie wiem czy dobrze zrozumiałam Twoje pierwotne pytanie. Nie bardzo rozumiem również o jakie obrobienie środka literki pytasz? Chętnie odpowiem, ale gdybyś mogła doprecyzować....

      Usuń
    3. Chodzi mi o wnętrze literki D - o środek "brzuszka". Po zewnątrz obcinasz i obrabiasz krawędzie, a to wnętrze rozcinasz i zaprasowujesz takie wywinięte. I to rozcinanie nie wiem czy można by też zastąpić wycięciem tego środka i obrobieniem krawędzi? Chodzi mi o to, na czym rysujesz linie pomocnicze.
      Mam nadzieję, że nie zagmatwałam za bardzo...

      Usuń
    4. Literkę D da się przewinąć na prawą stronę tylko poprzez środek. Jeżeli spróbujesz wywinąć przez dziurkę zostawioną na zewnętrznej krawędzi to się nie da. Myślę, że można oczywiści wyciąć środek, tylko może być kłopot potem z jego zszyciem po wywinięciu, bo będziesz miała zbyt mały zapas materiału do zszycia już na prawej stronie. Możliwe, że się mylę, ale dla mnie byłoby to możliwe, jednak mocno utrudniające pracę nad literką.

      Usuń
    5. O, to już rozumiem w takim razie. Dziękuję bardzo za odpowiedzi :)
      Mi się na razie udalo uszyć Z, chociaż nie jestem do końca zadowolona - trochę marszczy mi się materiał w tych ostrych kątach Z... może jakieś rady? :)

      Usuń
    6. Spróbuj naciąć delikatnie materiał od lewej strony (ten zapas) w narożniku i obok, ale tak aby nie przeciąć szwu. Powinno pomóc, bo "zluźni" się materiał i szew nie będzie ciągnął. Chyba, że już nacięte masz to....nie mam pomysłu:)

      Usuń
  17. Ja mam problem z literka m .oraz ł chciałabym aby szwy zostały w środku tylko jak ja przełożyć :/

    OdpowiedzUsuń
  18. Właśnie zaczynam swoją przygodę z literkami. Dzięki za super instrukcję :-)

    OdpowiedzUsuń

Zaangażowałam się w 100% tworząc ten post. Teraz czas na Ciebie, bo przecież wspólnie tworzymy ten blog, choć ja nim administruję. Będzie mi niezwykle miło, jeżeli:

a) zostawisz komentarz pod wpisem - każde Twoje słowo to dla mnie cenna wskazówka i sygnał, że jesteś ze mną
b) polubisz mój profil na FB - dzięki temu będziemy w ciągłym kontakcie
c) możesz mnie śledzić na Instagram i Pinterest, gdzie oprócz szyciowych tematów pokazuję troszkę mego prywatnego życia, ale uprzedzam - nie robię tego zbyt często (brak odpowiedniej ilości czasu)

Jeżeli ten wpis uważasz za cenny, podziel się nim proszę ze znajomym, udostępnij na swoim profilu w mediach społecznościowych.

TOP